Wat er op 15 maart in Nederland gebeurt, doet ertoe voor de rest van Europa. Dat kopten diverse media in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen.
Na de Brexit en de verkiezing van Donald Trump tot president van Amerika zouden alle ogen nu gericht zijn op Nederland. Het land zou wereldwijd onder een vergrootglas liggen en een voorbode zijn voor hoe de verkiezingen later dat jaar in Frankrijk, Duitsland en Italië zouden verlopen.
The New York Times had het over Nederland als “de start van het jaar van de Europese politieke afrekening”.
En dus sjouwden buitenlandse media van Venlo naar Volendam en terug. Uiteindelijk was Nederland misschien ook wel de eerste steen waardoor het populistische domino-effect uitbleef.
Wel weten we – achteraf bezien – dat de wereld helemaal niet zoveel aandacht had voor de Nederlandse politici als diverse media destijds schetsten. Dat blijkt uit data van Google.
Zo werd er op internet meer gezocht naar de algemene verkiezingen van de Canadese provincie Brits-Columbia (4 miljoen inwoners) dan naar de Tweede Kamerverkiezing van Nederland.
Deze verkiezingen waren wereldwijd het meest trending, aldus de zoekgigant:
10. Nederlandse algemene verkiezingen
9. Siciliaanse regionale verkiezing
8. BMC verkiezing, ofwel: de verkiezing van de Indiase stad Mumbai
7. De algemene verkiezing van Brits-Columbia, een provincie in Canada
6. Speciale verkiezingen van de Amerikaanse staat Montana
5. Speciale verkiezingen van de Amerikaanse staat Georgia
4. De algemene verkiezing van de regio Uttar Pradesh in India
3. Britse verkiezingen
2. Duitse verkiezingen
1. Franse verkiezingen